Friday, October 30, 2009

news & reading~

salam..

wah..jarang aku bgn awl pg ni..haha..arini ari sbtu..xplan nk wtpe lg..so far nk abiskn research report utk AW je kot..n stat my own study week..yeah!!

pagi2 lg aku dh bkk website Utusan Malaysia online..aku dr kecik lg,klu sehari xbace newspaper,msti xsah..kne gak bace..mmg habit aku dr dlu..nk beli paper,mahal..ha,dgn menggunakan kemudahan spt internet,aku melayari website utusan setiap hari..kosmo skali la..

kelmarin aku ade bace psl 1 persidangan yg brlgsung di PWTC..yg dipengerusikn oleh Tun Dr Mahathir Mohamad..(agknye kot..hehe..)..iaitu Persidangan Antarabangsa Menjenayahkan Perang..

wah,mule2 aku pn xphm pe bnde ni..mnjenayahkn perang??aku pn bace la smpai abis..tp paper aritu xbnyk sgt ckp psl conference ni..arini nye paper best..bnyk cite psl kekejaman yg brlaku dlm perang..ni antara keratan akhbar psl cnference ni..

"Penubuhan Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCT) merupakan satu usaha penting untuk menghapuskan perang dan memberi kesedaran kepada masyarakat dunia mengenai bahaya peperangan."

"Presiden Pergerakan Keadilan Sedunia (JUST), Dr. Chandra Muzaffar mengalu-alukan penubuhan tribunal itu bagi meningkatkan kesedaran masyarakat antarabangsa mengenainya.
Beliau mengulas mengenai cadangan penubuhan KLWCT pada Persidangan Antarabangsa Menjenayahkan Perang yang berlangsung selama empat hari di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sebagai langkah pertama ke arah menghapuskan perang dan menjadikan ia sebagai satu bentuk jenayah."

mcm2 info yg aku dpt..tntg kekejaman tentera AS trhadap rakyat afghanistan,iraq n yg len2..diorg ni mmg bodoh n hantu laa!!pe yg diorg dpt ngn wt kekejaman tu pd org len??ni antara sedikit kekejaman yg dilakukan oleh mereka:

"Suruhanjaya Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCC) diberitahu, anggota tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) mengurung kira-kira 200 tahanan yang didakwa sebagai anggota Taliban di dalam sebuah kontena besi sebelum menembak kontena tersebut serta membiarkan tahanan mati akibat kecederaan, kekurangan oksigen dan kepanasan."

"Tentera Amerika Syarikat (AS) didakwa tidak menghormati undang-undang antarabangsa apabila mereka turut menyerang dan memusnahkan ratusan masjid di Iraq sewaktu menceroboh negara itu.Lebih teruk, kebanyakan masjid diserang dan dimusnahkan ketika dipenuhi oleh jemaah.Setiap serangan tentera penceroboh itu pula menyebabkan ratusan penduduk terkorban.Seorang mangsa perang dari Iraq, Abbas Zaid Obaid memberitahu, tindakan itu membuktikan bahawa AS langsung tidak menghormati nyawa penduduk awam."

"Seorang bapa terpaksa membunuh dua anak gadisnya kerana tidak sanggup menanggung malu setelah kedua- duanya dirogol oleh tentera Amerika Syarikat (AS) ketika dalam tahanan di penjara Abu Gharib di Baghdad, Iraq. Seorang bekas tahanan penjara yang sama, Jameelah Abbas Hameed, 54, mendedahkan seorang rakannya pula membunuh diri selepas membuat pengakuan dirogol oleh tentera AS dalam media Iraq."

bnyk lg sbnrnye tp ni je yg dpt aku letak dlm blog ni..so kt bwh ni aku letakkn link utk korg tgk & analisis sndri..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1031&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1031&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_02.htm

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1031&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1031&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm


ha,lg 1..aku hrp kgkwn sume..bacela newspaper ari2 ye..bkn ssh pn,korg taip je http://www.utusanmelayu.com.my/ , trus dpt bace berita..xsusah kn?bkn ape,sbg seorg student u,kte kene amik tau pe yg brlaku d sekelling kte..bak kate mak aku.."ko kne bace berita slalu..yela,mane tau..tau2 je kampung kte dh kne bom.." .jadikn ni sbg habit korg..bknnye aku suh korg merokok kn?yela,kekadang bile aku cite psl itu ini kt yg len2,pe yg diorg jwb??xtau la wani,ktrg xbace paper..

korg bace je sume berita..psl isu politik, ekonomi, hiburan, sukan, mahkamah, sume skali la..mgkin ade sesetengah drpd kte yg xtau dlm taun ni jgk dlm paper ade kuar cite psl petronas akn diambil alih oleh kerajaan sepenuhnya..bnyk kot yg menentang hal ni..psl awie kne msuk balai ats tuduhan pukul org, psl kerajaan nk wujudkn wad remaja d 3 hospital sbb dh rmai sgt yg kne penyakit brkaitan seksual..psl dr. sheikh muszaphar kne saman oleh bekas pembantu peribadinye sndri....psl KSU MOSTI kne dakwa terima rasuah..

so,kte sume msti xnk dikatekn "spt katak d bwh tempurung", so bnyk2 kn lah mmbace ek?

tu je kot..jadi,renung2kn & selamat beramal!!

2 comments:

  1. menyampai cerita cepat dari berita

    ReplyDelete
  2. mane ade..aku bace berita dlu la..bru smpaikn kt org.hehe..ayt ko ni mcm penah kutgk..ha,ade dlm cite mami jarum..sory k..aku bkn kaki ngumpat..:-)

    ReplyDelete