Friday, September 18, 2009

dugaan menjelang raye~

salam..

hmm..dlm kte brseronok2 nk smbut raye,ade jugak insan yg brduka..
dlm kete,on the way nk balik ke seremban,ktrg dgr radio hot.fm,ade eksiden kt highway susur keluar gurun yg mnybabkn sume laluan yg mnghala ke selatan ditutup wt sementare wktu..
aku wt bese jela coz dh slalu sgt dgr psl eksiden menjelang raye..

tp bile tgk buletin utama,berita psl eksiden td..trus aku mgucap pnjg..
dlm eksiden kt gurun tu,4 sekeluarge rentung..astaghfirullahalazim..
klu xsilap aku..mak,ayah, & 2 ank mereka (hasnah,yusof,hazwani & hafizul)..
eksiden tu melibatkn sebuah treler n 3 kete..brlaku dlm kul 6.30am..
difahamkn treler tu trbabas lalu trbalik & merentangi jalan..kete myvi yg dinaiki 4 sekluarge tu merempuh treler tu & trus trbakar..
bomba brtungkus lumus memadamkn api kebakaran..ade 2 org yg lain cedera parah..pemandu treler hnye cedera ringan..

bile aku tgk berita tu kt tv3,air mataku hampir menitis..sedih dgn kejadian yg menimpa kluarge trsebut..
saat pling sedih bile ank sulung mangsa xdpt kawal emosi bile diminta utk wt pengecaman mayat2 mangsa..



nilah keadaan tmpt kejadian..


tu yg brlaku di gurun..pastu ade lg 1 eksiden ngeri kt sabak bernam..arini jugak..
3 org mninggal dunia..sorg lelaki brsame teman wanitanye..yg lg sorg wanita aku xpasti sape..
slh sorg mangsa putus kepala..ya allah ya tuhanku!
difahamkn,mugkin disebabkn pemandu trsebut mngantuk..hmm..

bile dihadapkn ngn berita2 cmni..aku jd tkut..mmg,ajal maut di tgn tuhan tp kte sbg pengguna jln raye sepatutnye lebih brhati2..

kdg2..org len yg mnyebabkn eksiden brlaku & org len plak yg jd mangsa..
dh bnyk kali aku bace..eksiden ngeri yg brlaku..bile sorg tu yg wt psl,die hnye cedera ringan tp org len yg nk elakkn diri dr nk merempuh kenderaan yg wt psl td tu,org tu yg ak jd mangsa..
ntahla..

kpd kwn2 sume especially kpd yg bwk kete or motor (trmsuklah diri aku sndri), brhati2 lah ye ketika memandu..ingatlah org yg trsayang..

lg sehari je nk raye..mereka pula ditimpa musibah ni..muge arwah dicucuri rahmat & ditempatkn brsama org2 yg soleh..amin..

marilah kte sedekahkn al-fatihah kpd mangsa2 kemalangan ngeri trsbut..al-fatihah~


No comments:

Post a Comment